icon-kpi-1icon-kpi-2icon-kpi-3m3-logo-frm3-logo-nl
part-1
Paix /
Vrede
Bordet

Brussel is een stad die leeft, ademt, beweegt.

Het feit dat Brussel ook vandaag nog beweegt, heeft zeker iets te maken met de metro, die elk jaar meer dan 130 miljoen reizigers vervoert.

Aangezien de bevolking in Brussel alsmaar toeneemt, wordt de aanleg van een nieuwe metrolijn die het noorden en het zuiden van het Gewest met elkaar verbindt vanaf nu de prioriteit.

part-2
Tilleul /
Linde
Riga
Verboekhoven
Colignon
Liedts
Gare du Nord /
Noordstation

Infosessies

In januari 2017 worden in verschillende wijken van Schaarbeek, Evere en Haren informatiesessies georganiseerd. Doelstelling: de buurtbewoners informeren over het uitbreidingsproject tussen het Noordstation en het station Bordet, de architectuur en de organisatie van de toekomstige stations uitleggen en hen informeren over de aankomende bouwwerven voordat de stedenbouwkundige vergunning wordt ingediend.
Er worden vijf sessies georganiseerd:

Metro 3: van noord naar zuid in 20 minuten

De toekomstige lijn 3 bestaat gedeeltelijk al, met de trams die sinds 1993 als ‘premetro’ tussen het Noordstation en het Albertplein in Vorst rijden. Tegen 2025 zal de lijn omgevormd zijn tot metrolijn: ze zal verlengd worden naar het noorden van het Gewest, met de aanleg van een nieuw baanvak dat het Noordstation met het Station Bordet in Evere verbindt.

Deze nieuwe as zal 10,3 km lang zijn en 18 stations tellen. Op 20 minuten zal Evere – via het stadscentrum – met Vorst verbonden zijn. Een kleine revolutie waar veel gebruikers al lang op wachten.

Doelstellingen

Dankzij de aanleg van de toekomstige metrolijn tussen Albert en Bordet zal de MIVB haar reizigerstoename kunnen blijven opvangen, in een regio waar de bevolking elk jaar toeneemt. Zo komt de gehele mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zonder omwegen in de 21ste eeuw terecht, een tijdperk waarin de kwaliteit van verplaatsingen steeds belangrijker wordt voor grote steden.
Doelstellingen: mobiliteit, maar ook het milieu
De ervaring die de MIVB gedurende de laatste 40 jaar heeft verworven, zal natuurlijk goed van pas komen voor de inrichting van de stations van de toekomstige lijn 3. Het accent wordt gelegd op gezelligere stations, door te spelen met kleuren, materialen en verlichting.

14 000
#PLAATSEN/RICHTING
20 min
Duur van het traject noord-zuid
Flexibele mobiliteit
Meer verbindingen
part-3
Rogier
De Brouckère
Bourse /
Beurs
Anneessens
Constitution /
Grondwet

Kalender

De aanleg en de afwerking van de toekomstige lijn 3 zullen verschillende jaren in beslag nemen en in twee grote fasen gebeuren. De eerste fase, vanaf 2021, bestaat uit de exploitatie van het bestaande baanvak tussen het Noordstation en het Albertplein met metrostellen. De tweede, vanaf 2025, omvat de volledige exploitatie van de lijn van Bordet tot Albert.

Tegen die tijd zal de aanpassing van de bestaande infrastructuren en de verlenging van de verbinding natuurlijk verschillende werven met zich meebrengen. Hun impact zal beperkt zijn, zowel lokaal als voor de exploitatie van de bestaande premetrolijnen, maar tijdelijke ongemakken zijn onvermijdelijk.

Beliris lanceerde in 2015 een reeks geotechnische proeven om de eigenschappen van de ondergrond in kaart te brengen. Op basis van de testresultaten werd een voorontwerp uitgewerkt.

2015
2016
2017
2018
2021
2025

Partners

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Beliris en de MIVB werken nauw samen voor de aanleg van de toekomstige lijn 3. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zal, via de MIVB en het gewestelijke bestuur, de bouw van de nodige infrastructuur voor haar rekening nemen voor de overgang van premetro naar metro op het bestaande baanvak tussen het Noordstation en Albert. Beliris, dat voortspruit uit het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Overheid en het Gewest, zal alle nieuwe infrastructuur voorbij het Noordstation tot aan het Station Bordet beheren en staat ook in voor de bouw van een stelplaats voor de metrostellen in Haren.

De MIVB zal instaan voor de bestelling van de nieuwe metrostellen en de inrichting van de bestaande stations. De MIVB zal ook de communicatie coördineren, zowel tijdens de opeenvolgende werffasen als bij de geleidelijke invoering van het nieuwe aanbod.

part-4
Gare du Midi /
Zuidstation
Porte de Hal /
Hallepoort
Goede reis!
part-5
Parvis de Saint-Gilles /
Sint-Gillisvoorplein
Horta
Albert